.

Monday, February 10, 2014

Martha Christensen

Martha Christensen Om forfatteren og forfatterskabet I min dansk opgave, har jeg valgt at skrive om Martha Christensen da hendes måde at se tingende på fascinerer mig. Jeg har læst næsten alle af hendes bøger, så jeg har derved dannet mig et klart indtryk af hende, som person, men sandelig også som forfatter. Jeg er noget af det mindst offentlige, man kan tænke sig(1), siger Martha Christensen (født 1926) om sig selv i et interview. I en anden avissamtale ytrer hun: Jeg er tit så usikker, en swag har jo flere sider.(2) Journalisten tilføjer om den interviewede, at hun siger alting meget stille - og med meget lange pauser.(3) Martha Christensen er virkelig et beskedent, selvudslettende menneske, der ikke har det godt med at komme frem i rampelyset. Hun er af en stille eksistens, som de fleste af de mennesker hun skildrer i sine bøger. Hun føler, at hun hører til i den almindelige hverdag, hvor også hendes roman- og novellepersoner b efinder sig. Der er nok af andre forfattere til at skrive om de unge, de smukke og de rige,(4) mener Martha Christensen. Samtidig er det hendes overbevisning, at jo højere man kommer op i samfundslagene, jo mere skjules eller bortforklares de følelser og problemer mennersker har. De personer, som virkelig er trængt, også socialt, viser tydeligst, hvad de tænker og føler. Bl.a. derfor skildrer Martha Christensen så ofte anonyme små hverdagsmennesker, der er kommet i klemme, låst fast eller trængt op i en krog. Deres handlemåde kan hasten bragt dem i den pinagtige situation. Men det kan sandelig også være omgivelserne, der overser, isolerer, fejlbehandler eller ligefrem mishandler disse mennesker. Omgivelserne er et vidt begreb. Hos Martha Christensen kan det være familien, bekendtskabskredsen, arbejdsfællerne, boligkvarteret, men det kan også være skolen, socialkontoret, børne- eller ungdomshjemmet. Mange af Martha Christensens... If yo! u want to get a honest essay, order it on our website: OrderCustomPaper.com

If you want to get a full essay, visit our page: write my paper

No comments:

Post a Comment